MICHAL CIMALA

Berlino

105x30x20 cm

1999 – 2003

nerez ocel, polyetylen, struna, snímač

Hudební objekty

1999-2024

Když jsem začal experimentovat s tvarováním průmyslově vyráběných plastů, neměl jsem jasný cíl, kam bych se rád dopracoval. Byl to čistý experiment, takže nezdar střídal dílčí úspěch  a než jsem vytvořil první experimentální sochy vyrobené z polyurethanových trubek, trvalo mi to víc jak půl roku. Moje práce byla na Berlínské Hochschule Der Kunste přijata dobře, do školy jsem složil zkoušky, ale po stáži jsem už do ní nenastoupil. Přivezl jsem do Prahy vlakem základy na mé budoucí hudební objekty – monochordy, v roce 1999. Ale trvalo mi ještě zhruba 2 roky, než jsem první kus ozvučil jednou strunou a snímačem z rozebrané elektrické kytary. K tomu jsem musel dozrát. Mezi tím jsem ukončil UMPRUM. V soukromí jsem maloval a pracoval jsem na Barrandově na rekvizitách do Hollywoodských filmů. Hudební producent Pilot Pirx mi řekl, že viděl někoho hrát v Moskvě v klubu na samorost, ve kterém byla napnutá struna. Okamžitě jsem na to reagoval, že si také napnu strunu do svých abstraktních kreací, které jsem přivezl z Berlína a tím to všechno začalo.

Moje práce procházela různými obory najednou, protože jsem trávil hodně času v dílnách UMPRUM na Palachově náměstí od sádrovny k zámečnické dílně a zpět.  Mezitím jsem se snažil performovat na klubových pódiích s industriální kapelou Roxor Vysočany. Nadefinovaly se tím směry, ze kterých jsem již nevystoupil. Ze zdánlivého zmatení a neuchopitelnosti jsem časem syntetizoval jistou rozpoznatelnost i v mém vícestranném zaměření. Po roce 2000 se to mohlo stále zdát jako bláznovství, o 20 let později to už je zcela běžná praxe průniků z jednoho oboru do druhého. Jejich průsečíky jsou pak právě místy kde se zjevují nejrůznější objekty a v delší časové ose tvoří jasnou kontinuitu, kdy jedna věc na druhou navazuje. Z toho se dají odvodit řady, jako:

  • Hudební objekty
  • Experimentální sochy z recyklovaných materiálů
  • Komorní figurální sochy
  • Strukturální malby přímo napojené na recyklaci umělých hmot z prostředí nemocnice
  • Černé malby, které autor vytváří od roku 2022

Jak autor sám říká: „více směrnost ve směřování od objektů ku soše a zpět do plochy a malby pro mě byla přirozeností a čím déle jsem s metodou „in out“ z média do média experimentoval, tím více mi přinášela poznatků a nakonec i finálních děl. Mnohostrannost v tomto směru byla inspirována prací tvůrců jako El. Lissitzky, Nau Gabo a Antonie Pevsner. V českém prostředí mi byli nejbližší autoři ranné avantgardy, jako Josef Čapek a Bohumil Kubišta. Ze 60. let mě oslovila např. díla Roberta Písena  a Karla Nepraše a velkou inspirací mi byl i můj profesor Vratislav Karel Novák. Když jsme působili v pražských Vysočanech, okamžitě jsme se napojili na linku periferie kudy chodívali po hospodách Boudník, Hrabal i Bondy.

VÍCE MÉNĚ

Berlinino

110x30x30 cm

1999-2005

Polyetylen, ocel, mosaz, struny, snímač

Kanzler

120x50x60 cm

2006 – 2007

Ocel, polyetylen, plexisklo, struny a snímač

Konstrukt

220x60x80 cm

2006 – 2007

Ocel, polyetylen, plexisklo, bronz, guma a motory

Raketon

170x120x60 cm

2007 – 2010

Ocel, polyetylen, snímače a struny z piana

Věž - Tower

300x120x120 cm

2007

ocel, polyetylen, struna, snímač

Akustický kontrabas

190x90x60 cm

2003

karbon, ebenové dřevo, akustická dřeva různých stromů, struny a mosazná mechanika

Kontrabas

60 let Lamborghini

V roce 2023 uplynulo 60 let od založení značky sportovních vozů Lamborghini. Byl jsem osloven, abych za českou republiku vytvořil umělecký artefakt k tomuto výročí. Dobře mi to zapadalo do mého programu ve kterém stavím experimentální hudební objekty. Rozhodl jsem se , že tentokrát udělám plně funkční akustický nástroj. Protože na současných super sportech se ve velkém využívá carbon, rozhodl jsem se pro tento materiál a také karoserie aut mi shora lehce připomínala strunné nástroje. Volba padla na Kontrabas. Horní desku nástroje, jsem vytvořil jako reliéf ze dřeva, který jsem potáhnul latexem. Elasticita látky dala vzniknout dramatickému reliéfu. Ten jsme odlili do sádry a dále jsem ho zpracovával sochařským způsobem až byl úplně hladký. Věděl jsem, že karbon má dobré akustické vlastnosti, podobné dřevu, a předal jsem kopyto horní i dolní desky dále do dílen. Kombinace s dřevěnými díly z kontrabasu se přímo nabízela, a tak vznikl tento crossover klasického nástroje, inspirovaného závodními vozy. Pro nástroj a jeho uvedení jsem s Pavlem Bidlem a producentem Radimo vyprodukoval track postavených na zvucích motoru, traktoru Lamborghini a vysamplovali jsme také motor posledního benzínového modelu Huracan.

+420 776 311 950